Când citești acest text, fie porți o pereche de blugi,
fie ai câteva perechi în dulap sau în coșul cu rufe murdare.
Este normal, deoarece blugii reprezintă cea mai răspândită piesă vestimentară din lume. Materialul din care sunt confecționați cei mai populari pantaloni se numește denim.
Deși asociem blugii cu Statele Unite și visul american, denimul este un material textil de origine franceză: “serge de Nimes” desemna, în secolul al 16-lea, o stofă rezistentă manufacturată în orașul Nimes, din sudul Franței. Și termenul “blue jeans”, popularizat de cultura pop de peste ocean, este tot de sorginte franceză: “bleu de Gênes”, adică “albastru de Genova”, era o țesătură trainică, din lână și bumbac, comercializată în portul cu același nume și folosită cu precădere de marinarii Evului mediu.
O istorie lungă, pe scurt
Istoria modernă a blugilor începe la jumătatea secolului al 19-lea, când Loeb (Levi) Straus începe să le vândă minerilor și fermierilor din California pantaloni din denim ieftini, comozi, potriviți pentru munca fizică. După ce croitorul Jacob Davis adaugă emblematicele capse metalice pentru un plus de rezistență, produsul primește brevetul de invenție în 20 mai 1873, ziua de naștere oficială a blugilor de astăzi.
Primul model pentru femei, Lady Levi’s, este produs și comercializat abia începând cu anul 1935. În continuare, blugii devin un simbol al capitalismului decadent, când Cortina de Fier rupe lumea în două, sunt popularizați intens de staruri rock și de cinema în anii ’50, poartă mesaje de pace în anii ’60, iar de atunci evoluează constant ca design și culoare, pentru a satisface toate preferințele vestimentare. Datorită calității lor cameleonice, pentru Giorgio Armani blugii reprezintă “democratizarea modei”.
De la glorie la sustenabilitate
Dată fiind popularitatea blugilor, producția, utilizarea și aruncarea acestora au un impact important asupra mediului. De aceea, producătorii de blugi implementează strategii ecologice, ca utilizarea bumbacului provenit din culturi responsabile, obținut cu poluare minimă, cu mai puține pesticide și prin reciclarea apei. Totodată, folosirea fibrelor de plastic reciclat ca materie primă alternativă și colorarea materialului textil cu enzime în loc de vopsea chimică sunt alte două practici durabile în producția de blugi.
Bineînțeles, atunci când găsești o pereche de blugi confortabili, care te îmbracă perfect, vrei să-i porți cât mai mult timp. Așa că e o idee bună să folosești un detergent pentru rufe colorate, eficient în curățare, dar atent cu hainele, și totodată e bine să urmezi și sfaturile de spălare și întreținere. Astfel, blugii tăi vor avea o viață mai lungă.
Se estimează că, la scară mondială, materialele textile reprezintă în jur de 5% din totalul deșeurilor. În plus, consumerismul stimulează tendința de a produce rapid mai multe haine (“fast fashion”), iar cantitatea de deșeuri textile crește de la an la an. Așa că industria modei se concentrează pe reducerea impactului asupra mediului nu doar prin măsuri de producție sustenabilă, ci și prin stimularea reciclării.
Deși denimul este creat din bumbac, tratarea chimică a fibrelor face acest material greu degradabil în mod natural, iar incinerarea contribuie la poluarea aerului, cu efecte nocive asupra sănătății. De aceea, primii pași pentru reducerea impactului negativ asupra mediului sunt:
- Reutilizarea. După uzare, pantalonii și gecile din material denim pot deveni sacoșe, șorțuri de grădinărit, papuci de casă, cuverturi pentru pat, perne de canapea, suporturi pentru pixuri și multe altele.
- Colectarea selectivă, fie în containere stradale, fie prin ONG-uri, fie în magazinele de haine, prin programele de tip “take back”.
După colectare, blugii sunt transportați în fabrici de reciclare, unde sunt sortați, decapsați și tăiați în fâșii subțiri, apoi fiecare fâșie este descompusă în fibre de bumbac. În urma unui proces de recondiționare a fibrelor, acestea sunt reintroduse ca materie primă în producția de blugi noi.
„R-jeans”
Sunt blugii confecționați din minimum 30% materie primă reciclată, reprezintă viitorul vestimentar – unul responsabil și sustenabil, la care putem contribui cu toții prin colectarea selectivă a hainelor.